You're Welcome! 45.000 bezoekers getrakteerd op TT-circuit
.jpg)
You're Welcome! JACK’S Racing Day trakteerde over het weekend zo'n 45.000 bezoekers op races en demonstraties op het TT Circuit Assen waarbij 6-voudig Grand Prix winnaar Ralf Schumacher werd herenigd met zijn fabrieks Toyota F1-bolide en Ford's 'Supercar', de GT, de sporen gaf. Terwijl de Red Bull Free Style Show met een stunthelikopter en trialrijder Adrian Guggemos in Assen verrasten, werden 3-voudig wereldkampioen Darts Michael van Gerwen en meervoudig shorttrack kampioen Sjinkie Knegt door JACK'S getrakteerd op een 'Formule 1 Experience' als passagier van Tom Coronel. Radio Veronica dj Marisa beleefde een spannende rit als passagier op een 'Superbike' van Racing School Europe.
JACK'S Racing Day werd georganiseerd met
maximaal tweederde van de totale tribunecapaciteit. Op vertoon van de CoronaCheck-app konden de bezoekers op de tribunes zorgeloos genieten van deze demonstraties en, mede door een aantal hevige regenbuien, van een spectaculair raceprogramma.
Nederlandse overwinning
Waar Peter Elkmann zaterdag nog dominant was in de Dutch GP
Superkarts, was het op de zondagochtend de beurt aan Marcel Maasmann. De
Nederlander moest zaterdag nog genoegen nemen met de tweede plaats achter
Elkmann, maar de Duitser kon de prestatie van gisteren niet evenaren. In de
eerste ronde kwam de snelle Elkmann in aanvaring met een van zijn concurrenten
en kwam buiten de kletsnatte baan terecht. Daar hield het voor hem op. Voor Maasmann
was het daarna gemakkelijk om de zege voor zich op te eisen. De Nederlander reed alle negen ronden
op kop. Landgenoot Recardo van Dijk, de nummer zeven van zaterdag, eindigde
sterk als tweede. Carl Hulme reed een stabiel weekend door ook in race twee als
derde over de finish te komen. De razendsnelle karts werden
helaas tijdens race drie overvallen door zware regenval, met uitglijders over
het grind en gras tot gevolg. Door de wolkbreuk werd de race al na één ronde
afgevlagd waarna er geen herstart plaatsvond. Ook kwam er geen officiële
uitslag van deze wedstrijd.
In de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup was Robin Rogalski net als de dag ervoor ongenaakbaar. Hij leidde van start tot finish. Rivaal Tom Spitzenberger kwam als tweede over de meet.
Adembenemende autosport in MAXX Formula
Qua spanning was de eerste race van de MAXX Formula niet zo
interessant, maar de Formule 1 wagens uit vervlogen tijden en ook het geluid dat
ze produceerden waren voor veel bezoekers een lust voor oog en oor. Klaas Zwart
was ongenaakbaar met zijn Jaguar R5 Formule 1. In de eerste race had hij een
voorsprong van maar liefst 1 minuut en 19 seconden op Christopher Benier die
met een Panoz DP 09 B Superleague Formula bolide, met V12-motor, tweede werd.
Benier zijn tweede ontmoeting met onder anderen Klaas Zwart
verliep voor hem beter. De Fransman stuurde zijn Superleague bolide naar de
overwinning in race twee en verstevigde daarmee zijn leidende positie in de tussenstand. De Duitser Hans Laub eist de tweede plek voor zich op met zijn Dallara GP2-bolide.
Meer Nederlandse overwinningen
Met een geweldige inhaalrace, die op de elfde plek begon,
heeft Marcel Zuurbier race één van de BeNeLux Throphy Superbike en Supersport
600 op zijn naam geschreven. Zuurbier profiteerde van de opdrogende baan en
wist bijna iedere ronde een plekje op te klimmen. Tien ronden lang mocht
Ricardo Brink denken aan de overwinning, maar in de laatste twee ronden van de
wedstrijd werd ook hij voorbij gereden door Zuurbier. Voor Brink was er de troost
dat hij de laatste twee ronden redelijk in de buurt van Zuurbier kon blijven en
tweede werd. De Nederlander greep zijn revanche in race twee en was gedurende
de gehele wedstrijd de eenzame leider. De achtervolging werd in gezet door Sander
Kroeze en Rob Hartog, die het elkaar onderling ook moeilijk maakten.
Uiteindelijk trok Kroeze aan het langste eind en werd tweede. Yan Ancia zat
vijf ronden bij de top vijf, maar raakte door een val flink achterop, om
uiteindelijk als 21e te finishen. De winnaar van race één, Zuurbier,
eindigde in deze tweede wedstrijd als zesde.
Ford Fiësta Sprint Cup
Tien ronden lang als eerste over de streep komen en daarna vijf
ronden lang tegen de achterzijde van de concurrent moeten aankijken. Het
overkwam Laurens de Wit zondagmiddag in de Ford Fiësta Sprint Cup. Hij moest in
de eindfase van de race Thomas de Backer voor laten gaan. De Backer liet in die
laatste ronden even zien dat hij nog niet alles uit zijn Fiësta had gehaald. In
de vijf ronden die nog te gaan waren bouwde De Backer zijn voorsprong uit tot tweeënhalve
seconde. Derde werd Milan de Laet. Daniëlle Geel eindigde als beste vrouwelijke
coureur op positie twaalf.
Spannende duels
Titelkandidaat András Király had een wat lastige tweede
race in de Mazda MX-5 Cup, wat heet, hij legde slechts vier van de
twaalf ronden af. Beter verging het Marcel Dekker,
die revanche nam voor zijn tweede plaats zaterdag. Een dag later ging
hij
opnieuw de strijd aan met Dominique Kraan, het talent dat zaterdag al
race één op
zijn naam had geschreven. Kraan
wist driemaal als eerste over start/finish te komen, ook nog twee ronden
voor het eind. Maar uiteindelijk moest hij zijn meerdere in Dekker
erkennen. Al
was het maar op zesendertig duizendste van een seconde. De twee aan kop
leverden spannende duels waarvan het publiek op de tribunes zichtbaar
genoot.
NK HTGT
Het was een prima weekend voor Michel Campagne in de NK
Historische Toerwagens en GT’s. Zegevierde hij zaterdag al in de eerste
wedstrijd op het Asser asfalt, ook zondag bleek hij de beste in deze klasse met
prachtige toerwagens uit de periode van voor 1966. De snelle Corvette Grand
Sport was door niemand te achterhalen. Net als zaterdag hadden Melle van der
Wal (MG B) en Kees Rozema (MG A) het nakijken. In deze klasse kwamen allerlei
historische bolides aan de start. Met een startveld van 34 wagens, was het de
drukst bezette serie en het publiek genoot er met volle teugen van.
Supercar Challenge
De equipe Piessens / De Jonge sloeg zaterdag in de Supercar Challenge al een slag door
race één te winnen en op zondag werd dat staaltje nog eens herhaald. De
voorsprong van het tweetal was fors. Achtervolgers Joosen / De Cock hadden een
achterstand van 35 seconden en daar weer een minuut achter kwam de equipe
Koopman / Catsburg over de finish. Wie denkt dat het daardoor saai was om naar
te kijken, kwam bedrogen uit, want in het veld met 42 toerwagens viel er genoeg
te beleven. Op verschillende plaatsen in het enorme startveld werd onderling
stevig geknokt om de meters en meestal ging die strijd door tot en met de
finishlijn.